Queering Art

Het woord Queer is internationaal al heel gewoon en het dringt ook door in de polder. Er verschijnt weer een letter in het rijtje LHBT. Queer betekent gek, raar en vooral de roze variant van anders.

Hanging Around, Anke van den Brink.

Hoe staat het hier en nu met de glbt en queer art? In andere landen is het woord queer al lang doorgedrongen in de kunsten. Queer Art is er een directe nakomeling van de homolesbische en de vrouwenkunst. En zoals de feministische kunst leidde tot de gender art. Zo bracht de glbt kunst de queer art voort.

In de polder doen galerieën en musea net als vroeger weer alsof deze ontwikkelingen niet bestaan. Terwijl hier nu toch ook kunstenaars beginnen te kijken naar wat er elders aan nieuwe ontwikkelingen gaande is. En ook op de kunstacademie lijkt de interesse gewekt... Oude vertrouwde kunstenaars, groot geworden in de tijd van de opbloei van de glbt beweging, her(k)ijken hun werk. En jonge kunstenaars -kersvers van de academie en soms nog niet eens- ontdekken een nieuwe wereld: voorbij de traditionele opvattingen over gender, sekse en (homo)seksualiteit.

Queer mag dan gek betekenen, raar en vooral de roze variant van anders. Queering betekent niet alleen onderzoeken maar ook queer maken, de queer kant van iets benadrukken.

Hoe zit het nu in Nederland met die queer art? In 2014 bleek het antwoord op die vraag al verrassend  veelzijdig. Toen organiseerde Quast de eerste editie van Queering Art. De expositie in Maas Ruimte voor Kunst schetste een beeld van meerdere posities op het snijpunt van klassieke glbt en hedendaagse queer art. Het werd in elk geval een inspirerende artistieke confrontatie met beelden, fotografie, grafiek, installaties, schilderijen, tekeningen en video. Bij de eindexamenexposities van 2017 bleek het thema gender weer op de agenda te staan. Een enkeling gebruikte het woord queer om de eigen positie te benoemen. Met verschillende partners onderzochten we de mogelijkheid om in het najaar van 2018 opnieuw een expositie van queer art te organiseren. De weerklank was veelbelovend zowel bij kunstenaars als bij lokale instellingen. Toen mijn partners echter besloten censuur vooraf door een van de financiers -nb een hlbt fonds- te accepteren heb ik mijn medewerking ingetrokken. In mijn wereld heb je geen lila linzen.

Verschillende kunstenaars die aan Queering Art deelnamen waren ook weer van de partij in 2018. Meer: Qtopia. .

.