Wie deden mee ?

Queering Art, groepsexpositie van hedendaagse glbt en queer art. Maas-kort, Graafseweg 183a, Nijmegen. 27 en 28 juli 2014, open 13-17 uur. Meer: www.maasartistresidence.nl en www.stichtingquast.nl.

Hans Abbing

De kunstenaar en zijn model. Afstand en nabijheid. Het lichaamslandschap van “The Long Journey Home”: dicht op de huid lijken de afstanden toch immens.

Leo van Adrichem

Nieuwe foto's van Leo van Adrichem. Werkt in de traditie van de Nederlandse documentaire fotografie. In Zijn werk getuigt getuigt van de tijd maar gefilterd door zijn persoonlijke belangstelling. Op de grens van queer visibility.

Marian Bakker en Ditte Wessels

Een duo dat aan de wieg stond van allerlei ontwikkelingen in de lesbische fotografie in Nederland. Genderblending lang voor dat het thema urgent werd in de queer art.

Anke van den Brink

Het zelf vormgeven aan je eigen identiteit is een steeds terugkerend thema in de glbt en in de queer  art. Zo ook in het fotografisch en video werk van Anke van de Brink, student aan kunstacademie St. Joost.

Cathelijne Berghouwer

In her photographic series Cathelijne Berghouwer portrays the diversity of bodies, views on sexuality and tries to take a step back from conventional images and portrayal of female sexuality.

Paul Buijs

Foto’s uit de gay underground. Een queer droomwereld. Het masker als brug tussen fantasie en werkelijkheid. Een nieuwe betekenis van art brut…

Christianson

Hertenman

Niet de persoon, maar de man. Mannelijkheid van nu en toen. In je persoonlijke geschiedenis en een, evenzeer gekoesterd, oeroud verleden.

Peter Colstee

Memories

Wat gebeurt er als de zoektocht naar een homoseksuele beeldtaal bevredigend is beantwoord?  Welke nieuwe beelden wachten er voorbij de geaccepteerde gay visibilty? Beeld:

Bart Drost

Moord op de stervende slaaf (vrij naar Michelangelo)

Deze multiple -te zien tijdens de expositie- is een werk met een verwijzing naar de kunsthistorische wortels van de hedendaagse queer art. Welke helden sneven er nog meer tijdens de ontwikkeling van gay naar queer iconography?

Meer  >

Jiro Ghianni

De 'Suspension of disbelief' heerst in de queer strips van transgender tekenaar Jiro Ghianni. Zijn boezems, die uit het ziekenhuis zijn ontsnapt nadat zij van hun transman verwijderd zijn, scheren over de toppen van de actualiteit en raken verzeild in de uiterste uithoeken van gender en seksualiteit. Met kietelende humor.

Merel de Haan

Vrouwelijke seksualiteit is het thema van Merel de Haan. Haar tekeningen en de vrouwen die zij tekent roepen het woord “dartelen” bij me op. Ja, dat is een heel oud en ondeugend woord.

Jorina Kilsdonk

Jorina Kilsdonk is in haar werk op zoek naar het gezicht van androgynie. Het kiekje toont onderdeel van een installatie waarin stereotiepe beelden van mannelijkehid en vrouwelijkheid doorbroken worden.

Meike Martijn

Meike Martijn is in haar werk op zoek naar nieuwe ruimtes om te bewegen voorbij aan de keuzedwang van een binaire seksualiteit en de onzichtbaarheid van biseksualiteit daarin. Beeld: still uit performance Mascara.

Nona Metiarij

Nona Metiarij is net afgestudeerd aan kunstacademie Minerva. Heel opvallend dat enkele ontwerpen hun weg al naar Amsterdam gevonden hadden.

Harmjan Roeles

Een oud thema in de glbt en queer art. De verbeelding van het verlangen een ander, anders te willen zijn. Maar je kunt ook de metamorfose zelf, aspecten van het anders worden in beelden proberen te vangen.

Z Royale

Queer artist, sculptor en kersvers medelander. De van huis uit Amerikaanse geeft een doorlopende performance waarbij bezoekers alledaagse voorwerpen en woorden kunnen aanleveren die Z probeert te verwerken tot een erotisch gedicht in onze taal. Zondagmiddag om 4 uur presenteert zij het resultaat.

Gemma de Schepper

Met de presentatie Sekse Sells was Gemma de enige van dit jaar afstuderende grafisch vormgevers die nadacht over de rol van reclame in de reproductie van gender.

Tonni van Sommeren

Fictieve zelfportretten vanuit de wereld achter de spiegel. Daar huizen de vrouwelijke archetypen. Het portret als constructie, als fictie, als ideaal.

Jac. Splinter

Waarom Jac. Splinter juist het avontuur Suske en Wiske en de opgeheven vinger fascineert komt hij 26 juli zelf vertellen tijdens Queering Art.  Om 15 uur. Gemist? Op zondag om 14 uur volgt een reprise.

Koes Staassen

Zitronenrosa (für J.F.) 2014

Mijn werk is een stem tegen normalisering. Queer art een ruimte waar het moet broeien. Maak kennis met net afgestudeerd kunstenaar Koes Staassen.

Hay Wijnhoven

“Mannen beeld ik nauwelijks meer af tegenwoordig tenzij in opdracht”. “Mijn andere werk kun je niet of nauwelijks queer noemen”.  Queering the collector.