Tonni van Sommeren

In zijn fictieve zelfportretten zwerft Tonni van Sommeren door een wereld achter het spiegelvlak. Hij monteert zijn eigen hoofd op de lichamen van poserende modellen die hij tegenkomt in bestaande fotografische afbeeldingen uit verschillende media. Afbeeldingen van verleidelijke dames uit de mode- of reclamefotografie, maar ook meer historisch en antropologisch getint materiaal. Archetypische beelden die gebruikt worden om een waar of niet-waar verhaal te vertellen.

In zijn geconstrueerde identiteiten refereert hij naar het portret als fictie, als constructie en idealisatie. Wanneer wordt een sjabloon een mens of andersom?

Ik heb en kan helemaal niets met de term Queer Art, het is zo breed dat het voor mij nietszeggend wordt. Bij Queer activisme kan ik me iets voorstellen. Queering Art is een prikkelende titel voor een tentoonstelling.

Nog meer: www.tonnivansommeren.nl

Maar ook:

Queerness is as hard to define as contemporary art. It is much harder even to ask, “What is queer art?” and “Is there such a thing as a queer aesthetic?”

The term “queer” as we now know it was used in the 1990s by political activist groups—Act Up, Queer Nation, OutRage, PUSSY (Perverts Undermining State Scrutiny), Transsexual Menace, Lesbian Avengers and Transgender Nation—fighting for the rights of historically marginalized groups, not only LGBT but also women, sex workers, ethnic minorities and people with HIV/AIDS. At its essence, queerness is about challenging labels, isms and hierarchical standards.

Thank Gosh for Alice defines queer art as broadly as possible. It is that produced by artists who identify as LGBTQIA and/or deal with LGBTQIA topics. But it is also more than that. Based on the above definition of queerness, all art that questions, critiques and provokes potentially falls under the subcategory queer. This blog extends the idea that our identities, our communities and our politics affect how art is produced and consumed. The idea that art, whether intentionally or not, reflects the era in which we live. ( http://thankgoshforalice.com/2013/05/06/about-the-project/ )