Marian Bakker en Ditte Wessels

Foto's Zelfbeeld 1 en 2

Herinneringen aan mijn jeugd. Het verlangen een jongen te zijn. De korte broek, handen in de zakken. Het meisje zijn: het terughalen van het gevoel van de rok fladderend om de benen, een speelgoed beest; geen pop. Uitgebeeld in huiskamertoneeltjes.

Idee: Ditte Wessels, Realisatie: Marian Bakker en Ditte Wessels (Arnhem 1997).

Ditte Wessels (1937)
Studeerde in 1989 af aan de Hogeschool voor de Kunsten te Arnhem. Centraal thema in haar werk is de speurtocht naar haar eigen identiteit. Vragen als: "In hoeverre is er sprake van een lesbische identiteit?" en: "Bestaat lesbische kunst?" spelen met name in haar zelfportretten een rol. Ze maakt onherkenbaar vermomde, gemaskerde maar ook kwetsbare zelfportretten. Ditte exposeerde vooral in homo- en lesbische kring, o.a. bij de grote internationale fotoexpositie "Lesbian Connexions" en alleen of samen met haar partner Marian  Bakker tijdens  tentoonstellingen  in  Villa Lila, Nijmegen en lesbische  festivals en galerieën in Brussel, Parijs en Berlijn.
Marian Bakker (1944)
Studeerde in 1984 af aan de Rijksacademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam, afdeling Visuele Communicatie. Zij nam deel aan en organiseerde veel groepsexposities van lesbische kunstenaressen en fotografes, waaronder "De Flanerende Blik" en de reizende internationale foto expositie "Lesbian ConneXion's".  Deze werd voor het eerst georganisseerd tijdens de Gay Games in Amsterdam (1998) en reisde daarna door Oost en Midden Europa. ( Ljubljana, Zagreb, St.Petersburg, Belgrado) Tijdens deze exposities werden er door Ditte en Marian fotoworkshops  georganiseerd met als thema lesbische identiteit en zichtbaarheid.
In 2009 gaf de IHLIA het fotoboek  "Oog voor Vrouwen, Nederlandse lesbische subcultuur van de jaren tachtig en negentig, fotografie Marian Bakker" uit.