Leo van Adrichem

Coby

Leo van Adrichem (Schiedam 1951, autodidact) fotografeert al ruim 40 jaar. Hij beschouwt zichzelf als sociaal fotograaf.

Zijn interesse binnen de LGBT geldt met name senioren en transgenders. In zijn foto's gaat het niet zozeer om het sprankelende lijf maar om het gevoel van de geportretteerde die in zijn of haar eigen omgeving vastgelegd wordt.

Zijn tentoonstelling Weg met de Geraniums kwam voort uit een irritatie over  de houding van jongeren over ouderen. Hij wil laten zien dat roze ouderen iets te bieden hebben ook voor roze jongeren. Hij fotografeerde oudere homo's, lesbiennes, travo's en transgenders. en in 34 portretten tellende de serie laat hij vooral de kracht van de oudere LGBT-ers zien.

Leo is zeer actief in het ouderenwerk van de glbt beweging. In zijn fotowerk laat hij zien dat het belangrijk is dat je vooral jezelf kunt zijn. Dat is voor hem Queer art.

Sociale betrokkenheid blijkt ook uit het  portret "Dubbel Verboden". Zijn Iraanse vriend knipt zijn hond. Je mag geen homo zijn in Iran en je mag er ook geen hond als huisdier hebben.  Het is het eerste portret uit de nieuwe serie "Homo's en hun huisdier." Hier voor het eerst geëxposeerd.

En bij foto Coby:

Een van de 34 portretten uit de serie Weg met de Geraniums. Coby is gefotografeerd terwijl zij kleding uitzoekt. We wilden eerst een foto maken in de winkel waar zij haar kleding altijd koopt, maar zelfs als vaste klant mochten er geen foto's in die winkel gemaakt worden. Deze foto is gemaakt in het Turkse kledingzaakje om de hoek. De eigenaar reageerde op de vraag met: Al wil je de hele middag fotograferen, geen probleem."