Jiro Ghianni

De 'Suspension of disbelief' heerst in de queer strips van transgender tekenaar Jiro Ghianni. Zijn boezems, die uit het ziekenhuis zijn ontsnapt, nadat zij van hun transman verwijderd zijn, verkeren in een parallel universum waar lichaamsdelen zelf hun eigen gender mogen bepalen.

"Met de esthetiek van twee licht lekkende Barbapapa's met een gaatje in hun hoofd scheren De Boezems over de toppen van de actualiteit en raken zij verzeild in de uiterste uithoeken van gender en seksualiteit. Maar nooit zonder humor" aldus Lover Magazine.

Bijna twee decennia lang maakte Jiro onder het pseudoniem Joli(e) interactieve multi-media kunst en abstracte animatiefilms rond het thema biseksualiteit. Sinds zijn transitie kan de zelfbevlekkende pretentie van de kunstwereld hem niet meer deren en gaat hij geheel zijn eigen gang, als enige transgender striptekenaar van Europa. Zonder slachtofferachtig gezeur over operaties en emancipatie, maar mét plagerig tegengeluid. Het bewijs dat macaber ook schattig kan zijn.

Behalve De Boezems, maakt Jiro ook de Nederlandse 'zine' wereld onveilig met zijn zelfgepubliceerde Qualiens serie over queer aliens die het tamelijk walgelijk vinden dat op deze aardbol seksueel contact bestaat tussen wezens met verschillende geslachtsdelen. In hun ogen lijken dat immers verschillende diersoorten. Alleen homo's en lesbo's, ja, die doen het wel zoals 't hoort.

Speciaal voor 'Queering Art' maakte Jiro een nieuw avontuur van The Bosoms, waarin meteen de vraag wordt beantwoord of LHB's nu bij de T horen en hoe queer dat is.

Nog meer: www.thebosoms.com en www.facebook.com/TheBosoms