Stichting Quast

stichting voor queer art

 
 


Gemma de Schepper 


Mijn ouders wisten mijn geslacht voordat ze mijn naam wisten. Ik wist het symbool voor vrouw al voor dat ik zindelijk was. Producenten vonden de kleur roze bij mij passen voor ik besef had van kleuren. De speelgoedwinkels en de kledingwinkels hadden voor mij al een afdeling ingericht met het speelgoed en kleding voordat ik wist wat ik leuk vond om mee te spelen of te dragen. Mijn rol als vrouw lag al vast voordat ik mijn eigen vrouwelijkheid ontdekte. 

Hebben wij vrijheid in onze genderkeuze of zijn er voor ons al gedragsregels opgesteld die bepalen hoe wij dienen te handelen vanuit onze sekse? 


 

Als kritische advertiser start ik projecten vanuit mijn eigen fascinaties, geplaatst in een maatschappelijke context. Ik ben geïnteresseerd in het menselijke gedrag en sociale bewustzijn. Ik probeer met mijn ontwerpen mensen te confronteren en te laten nadenken over kleine en grote maatschappelijk vraagstukken. Met mijn ontwerpen wil ik bevragen, bekritiseren en vertalen. En verbind ik wetenschap en kennis met vormgeving en kunst.

Ik ben zoekende naar wat ons verbindt, in plaats van wat ons verschillens maakt. Ik heb altijd al een persoonlijke fascinatie, maar ook frustratie, gehad voor hoe wij mensen labelen en hoe wij zelf gelabeld worden. De bindende factor in deze samenleving is volgens mij dat mensen niet gelijk hoeven te zijn maar wel gelijkwaardig behandeld dienen te worden. En dat gebeurt niet.
Als reclamemaker wil ik het instrument reclame inzetten om de gelijkwaardigheid van mensen tot uiting te brengen. 

Sekse Sells 

 

Jouw wensen, jouw passie en jouw werkelijkheid; ze worden vanaf je geboorte gestimuleerd door reclame. Maar door stereotyperende reclamebeelden beperkt reclame jouw werkelijkheid en houdt daarmee de ongelijkheid tussen man en vrouw in stand. Het is een ingesleten seksistisch rollenpatroon dat ons van jongs af aan bijgebracht wordt. Dat veranderen vraagt van opvoeders, producenten en reclamemakers het stereotype genderbeeld te willen zien. 

Sekse Sells bestaat uit reclame duobeelden. Met deze fotografische reclames wil ik bij de toeschouwer een gevoel uitlokken; een drang om over de gelijkwaardigheid tussen man en vrouw in onze samenleving te gaan nadenken.

www.cargocollective.com/adsomething/about-ad-something