Stichting Quast

stichting voor queer art

 
 


 

Queering Bart

 

What’s in a name? 


Kunst is a priori ‘queer’, in de zin van ‘eigenaardig’, ‘vreemd’ en ‘wonderlijk’.
Niets aan toe te voegen, niets op af te dingen.

Zou Drost zelf zijn kunst ‘queer’ in de zin van ‘homo’ noemen? 
Dat zou wel heel eigenaardig, vreemd en wonderlijk zijn…

In 1983 - bij zijn afstuderen aan de Gerrit Rietveld Academie – noemde Drost als zijn voornaamste beweegreden  tot ‘kunst maken’:  “De schijnheiligheid van ‘s mensen oordeel en de eenzaamheid die daaruit voortvloeit”.


 

Bij de geëxposeerde werken


 

“Bart Drost studeerde in 1981 al af aan de lerarenopleiding handvaardigheid en textiele werkvormen Tehatex in Nijmegen.

 


 

De zwaar dramatische installatie ‘moord op de stervende slaaf’ vormde zijn eindwerkstuk, waarbij de bezoeker in zwarte tentconstructie moest binnengaan alvorens de slaaf te zien. Kenmerkend voor de problematische verhouding waarmee hij tegenover homoseksualiteit stond. 32 jaar later besluit hij de stervende slaaf uit zijn isolement te bevrijden en het volle daglicht te gunnen. Tegelijker tijd maakt hij ‘ballerino’, de lichtvoetige tegenhanger van de slaaf.”


Heel veel meer (beelden): www.bartdrost.nl en  www.maasartistresidence.nl