Queering Art 2014

26 en 27 juli

Opening

zaterdag 26 juli 13 uur

Er is een gevarieerd programma van praatjes, presentaties en een permanente performance. Op zaterdag wordt Queering Art geopend met het onvermijdelijke praatje van curator Helm de Laat maar hij zal ook een nieuwe Queer Appropriation Stick demonstreren.

Dat apparaat en het woord toe-eigenen vormen ook het begin van de performance Leer mij... van de Engelstalige queer artist, sculptor en performer Z Royale (US) die net in Nederland woont. Bezoekers kunnen haar voorwerpen en woorden aanreiken die zij zal queeren tot een erotisch gedicht in de Nederlandse taal.

De Nijmeegse ontwerper Jac. Splinter geeft zaterdag om 15 uur en zondag om 14 uur een praatje over zijn onderzoek naar het avontuur Suske en Wiske en het opgeheven vingertje en de ontdekkingen die hij daarbij deed over Jerom en Lambiek...

Aan het eind van de middag presenteert Z Royale het resultaat van haar schier onmogelijke opgave: een erotisch gedicht in onze eigen taal.

Queering Art

Queer betekent eigenlijk anders, gek en raar maar is ook een scheldwoord voor hlbt's, Het wordt nu als geuzennaam gebruikt. Queer art is een nakomelingetje van de homo/lesbische, gay and lesbian of de glbt kunst en de feministische of vrouwenkust. Queer art en oudere zus de gender art houden zich vooral bezig met (homo) seksualiteit, mannelijkheid en vrouwelijkheid.

Vroeger en nu. Hier en elders. De rol van plaats en tijd in de visuele cultuur.

Hoe je sekse en (homo)seksualiteit zelf beleeft, hoe je er -samen met anderen- vorm aan geeft, hoe erop gereageerd wordt, hoe je met die reacties om gaat. Kunst als allerindividueelste expressie van de allerindividueelste emotie.

Queer Art beweegt zich vaak in grensgebieden van wat mag en kan. En steeds vaker ook voorbij de grensgebieden van gender en seksualiteit. In de queer art botsen en mengen het persoonlijke en het politieke vaak, al dan niet van harte.

Queer art staat vaak op het snijpunt van allerlei discussies in de hlbt beweging en voelt zich erg thuis bij queer theory.

Queer art mag dan internationaal al een tijdje erg in zwang zijn. In Nederland was queer art lang een ondergeschoven kindje. In galeries en op kunstacademies werd er nauwelijks aandacht aan besteed. Er zijn ook maar weinig kunstenaars die zich met queer art bezig houden. Is er in Nederland wel glbt maar geen queer art? Waarom is dat dan zo? En of daar nu verandering in komt? Ook dat onderzoeken we met Queering Art.

Hier kun je een tekst vinden die ik schreef voor de kunstenaars die belangstelling toonden voor deze expositie. Dat wil dus niet zeggen dat ze het ermee eens zijn. Of zeg maar gerust dat vrijwel iedereen het er niet mee eens was en zo eigen ideeën heeft over queer art...

Wie

Aan deze groepsexpositie nemen de volgen de kunstenaars deel:

Hans Abbing, Cathelijne Berghouwer, Leo van Adrichem, Jorina Kilsdonk, Christianson, Anke van den Brink, Paul Buijs, Gemma de Schepper, Peter Colstee, Ditte Wessels, Bart Drost, Jiro Ghianni, Merel de Haan, Tonni van Sommeren, Meike Martijn, Harmjan Roeles, Marian Bakker, Jac. Splinter, Hay Wijnhoven, Nona Metiarij, Koes Staassen, Z Royale.

Wat Waar Wanneer

Maas-Kort is de naam van een serie kunst-manifestaties in het atelier van de Nijmeegse beeldend kunstenaar Bart Drost. Het atelier is gevestigd aan de Graafseweg 183a te Nijmegen (op de foto achter het groen). Maas-kort is tien minuten lopen van het centraal station. Parkeergelegenheid is er aan de Looimolenweg tegenover het atelier. Meer: www.maasartistresidence.nl

Queering Art is te bezoeken op zaterdag en zondag van 13-17 uur. Op zondag ook tijdens een afsluitende soepmaaltijd vanaf 17 uur tot 19 uur. Mocht u op de soep willen komen: graag even aanmelden.